Case Study: Mr and Mrs Social, czyli pierwszy Konkurs Foto z Open Graphem w akcji

Wybory Mr. and Mrs. Social dobiegły szczęśliwie do końca. Nagrody książkowe otrzymują:

  • Ilona Grzywińska, Konsultant PR i Social Media z Webkomunikacja.pl,
  • Edi Maciejewska, Community Manager z Astoria Avenue,
  • Jacek Mossakowski, Community Manager z faceADDICTED,
  • Paweł Lipiec, Communication & E-commerce Director z faceADDICTED.

Gratulujemy! Każda osoba, która zgłosiła kandydata lub została zgłoszona w naszej zabawie otrzyma od nas badge’a Mr. lub Mrs. Social. Dziękujemy wszystkim za świetną zabawę. Jeżeli chcecie im osobiście pogratulować, można to zrobić w komentarzach w aplikacji.

Dlaczego zorganizowaliśmy te wybory?

Celem konkursu była nie tylko integracja branży social media, ale również promocja naszej platformy do marektingu na Facebooku o nazwie Social Desk. O tym czym jest Social Desk i dlaczego pisałem w ostatnio.

Z dumą wykorzystujemy Social Deska do jego promocji (to dopiero początek). Wybory Mr. and Mrs. Social zostały przeprowadzone z wykorzystaniem samoobsługowej aplikacji, która już wkrótce będzie dostępna dla zainteresowanych. W czasie trwania konkursu nasza społeczność powiększyła się o imponującą liczbę specjalistów od Social Media. Są wśród nich przede wszystkim pracownicy i właściciele agencji social media, osoby odpowiedzialne za działania w social media w firmach, liderzy opinii i blogerzy oraz startupowcy zamiłowani tematyką społecznościową. To dla nas ogromny sukces! Prawdę mówiąc nie spodziewaliśmy sie takiego odzewu.

Chcieliśmy udowodnić, że nasza aplikacja sprawdza się w praktyce i przynosi efekty. Do promocji aplikacji wykorzystaliśmy tylko i wyłącznie nasz Fan Page, który 2 sierpnia liczył 147 fanów. Nie wydaliśmy ani grosza na Social Ads. Celowo nie zmienialiśmy w niej niczego, co sprawiłoby, że mamy do czynienia z dedykowaną aplikacją, robioną na zamówienie. Cała aplikacja została obsłużona za pomocą panelu Social Desk bez wykorzystania dodatkowej wiedzy i zasobów informatycznych. Oczywiście to nie stoi w zaprzeczeniu z tym, że nasza aplikacja jest nadzwyczajna. To było wszak nasze pierwsze wdrożenie aplikacji, które wspiera tzw. protokół Open Graph.

Co to znaczy, że aplikacja wspiera Open Grapha?

Pewnie zauważyliscie, że od dłuższego czasu serwisy typu Deezer, WP, czy Gaurdian pojawiają się na Waszych stronach głównych Facebooka w bardzo nietypowy sposób. Jesteście informowani o tym, jaki artykuł przeczytał Wasz znajomy, czy jakiej piosenki właśnie słucha Wasza koleżanka. Podobne zastosowanie można zauważyć w sklepie Showroom, gdzie odwiedzający mogą wow-ować poszczególne produkty i kolekcje. Wybory Mr. and Mrs. Social też mają swoją akcję czyli głosowanie oraz obiekt, którym jest praca konkursowa – w tym wypadku zdjęcie zgłoszonego użytkownika wraz z opisem tekstowym. Czym różni się to od standardowych wpisów, które od dawien dawna są generowane przez różne aplikacje? Wyjątkowość zastosowania Open Graphu dotyczy przede wszystkim wpisów, które aplikacja generuje w imieniu użytkowników. Wpisy wykorzystujące Open Graph:

  • pojawiają się z dużą częstotliwością na stronie głównej Facebooka oraz w Tickerze,
  • nie zaśmiecają Timeline’a użytkownika, zamiast tego są agregowane w specjalnych boksach na profilach użytkowników,
  • wyświetlają atrakcyjne treści dla znajomych użytkowników aplikacji, ponieważ zawierają w sobie treści z aplikacji w odróżnieniu od wystandaryzowanych wpisów,
  • agregują informacje z kilku wykonanych akcji, np. kilka oddanych głosów w aplikacji wraz z korespondującymi obrazkami,
  • wpisy nie są zgłaszane jako spam przez użytkowników,
  • wpisy maja bardzo wysoką klikalność przez znajomych użytkowników aplikacji i generują dużo ruchu.

Standardowe wpisy generowane przez aplikację

Zanim przejdę do omawiania wpisów generowanych przez Open Graph, przedstawię jak generowaliśmy standardowe wpisy. Zdajemy sobie sprawę jakie zagrożenia się z nimi wiążą. Dlatego dokaliśmy następującej konfiguracji:

  • różne wpisy (pod względem tekstu, obrazków) do różnych działań wykonanych w ramach aplikacji – zgłoszenie kandydata w konkursie, oddanie głosu, komentowanie,
  • spore ograniczenia w liczbie wygenerowanych wpisów w imieniu jednego użytkownika – 1 wpis za pracę, maksymalnie 1 wpis za wszystkie głosy, maksymalnie 1 wpis za wszystkie komentarze (przez pierwsze 2 godziny ograniczenia nie były tak restrykcyjne),
  • urozmaicenie wpisów – kilka wersji różnych wpisów do tych samych czynności publikowane losowo,
  • personalizacja wpisów na poziomie płci, odmiana czasowników i inny charakter tekstów.

Wpisy wygenerowane za pomocą Open Graphu

Wpisy Open Graphowe były przypisane tylko akcji oddania głosu. Pojawiają się w trzech miejscach:

  • na stronie głównej Facebooka, w aktualnościach,
  • w pasku na boku, czyli w Tickerze,
  • w boksie na Timeline.

Open Graph pozwala na wydobycie treści, które powstają w ramach aplikacji na zewnątrz poza aplikację. Proces tworzenia takich postów odbywa się z wykorzystaniem szablonów, które udostępnia Facebook. Więcej szczegółów na temat tego jak wdrożyć Open Grapha do aplikacji i jakie aplikacje do tego się nadają wyjaśnię podczas mojej prezentacji na najbliższym Czwartku Social Media, który odbędzie się 6 września.

Analiza skuteczności zwykłych wpisów vs. Open Graph

Najważniejsza uwaga dotycząca analizy skuteczności dotyczy tego, że posty z Open Graphu nie wykluczają zwykłych wpisów. Jest to metoda, która pozwala w sposób alternatywny dotrzeć do użytkowników. Jak pokazują nasze statystyki wpisy z Open Graph okazały się trochę bardziej skuteczne niż nasze tradycyjne wpisy. Pozwoliły nam podwoić liczbę wejść do aplikacji.

Przypominanie na tablicy

W trakcie trwania kampanii codziennie zmienialiśmy obrazek, który stanowi zdjęcie w tle w aplikacji. Seria obrazków w dowcipny sposób przedstawiała specjalistów od social media. Jeżeli chcesz przejrzeć całą galerię zapraszamy do albumu na Fan Page. Każdemu z obrazków towarzyszył skrócony link do aplikacji. W ciągu 8 dni trwania wyborów użytkownicy kliknęli w niego 425 razy! Pomaga nam w tym wysoki zasięg naszych postów, który w ubiegłym tygodniu oscylował średnio w okoliach 1000 użytkowników.

No comments yet.

Dodaj komentarz